Flere bilder finner du her.
Innlegget er også publisert på prosjektbloggen Bibarena.wordpress.com
DAG 1
Mustafa Can
Om bildning, dannelse og kunnskap som filosofisk fortelling
Antikken: hva dannelse innebar i “begynnelsen”
Hva er det som legger tilrette for dannelse; Can vokste opp i en
illitterær kultur. Forskjellen forstå vs undersøke, bøndene
representerer de første, de utdannede de andre
Nysgjerrig; skaffe seg et annet språk som kunne romme andre erfaringer
Det er en fantastisk vakker fortelling om det søkende barnet som
kommer fra den fattige landsbygden til sosialdemokratiet i Sverige; og
om muligheten til å selv søke kunnskap og dannelse.
Jeg tenker at han er den perfekte representant, innvandrer som har
blitt integrert og har brukt biblioteket aktivt på sin dannelsesreise.
Følelsen av inne/ute. Jeg tenker at han er en fantastisk forfatter og et
spennende menneske, men i vår kontekst er han også en foredrager som
bibliotekarer elsker å lytte til, en hyllest til biblioteket og bibliotekene. Litterær, forteller, om overgangen fra
urtid til sivilisasjon?
Innvandrernes dilemma: når man ikke føler seg integrert vil man
idealisere sitt opphav. Fortellingen om den viktige læreren. Nils
Holgerson. Viktig: det har gått bra for denne innvandrergenerasjonen.
Ungdommer som lærer opp sine foreldre.
Dannelse handler om å bevare nysgjerrigheten, en læreprosess,
Prosjektpresentasjon om for dannelse
v/ Arne Gundersen, Nasjonalbiblioteket
Arne ergjennomgikk det toårige prosjektet og fortalte om eksempeheftet med prosjekter han har gjort i publikasjonen vi fikk utdelt på konferansen. Se Dannelsebloggen for å lese mer!“Fortell meg!” og familielæring
-En metode for veiledning v/
Tønsberg voksenopplæringssenter
Norskopplæring/kvalifisering
Bygge på familiens ressurser; foreldreengasjement og skoleprestasjoner
Kurs for foreldre og barn i biblioteket
Familiefortelinger fra hjemlandet
- Integrering
- Synliggjøring: deltakerne får mulighet til å vise seg fram; av Det flerspråklige bibliotek ogTønsberg bibliotek
- Samfunnsdeltakelse:
- Språk- og lesestimulering
Skjæringspunkt og potensial
Møteplass
Utvikle verktøy til å nå nye brukere
Utvikle biblioteket som læringsarena
Muntlig fortelling i norskopplæring: “da jeg var liten…”
> Fortell meg hva du gjorde på skolen i dag? Det kommunikative
læringssynet!! primært mellom foreldre og barn, men også i gruppa
Samfunnsdeltakelse
Anerkjennelse av egen bakgrunn
Når jeg forteller en fortelling fremstår jeg som litt mindre
endimensjonal enn når jeg ikke sier noen ting. Et enkelt eksempel er en
kvinne fra Somalia. Personlig fortellinger berører og endrer
For å utvikle biblioteket som læringsarena må det være et aspekt at man “tar del”, vi må ta del i brukernes liv …
Familiegjenforente.
Metodeveileder
Milepæler: utstillinger, fortellerkvelder/ fortellersamlinger, digitale fortellinger
DAG 2
Digital kompetanse i befolkningen
Lene Guthu fra analyseavdelingen hos VOX (Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk) startet den andre konferansedagen. Guthu holdt et interessant foredrag med statistikk på digital kompetanse i Norge. Foredraget hennes vil bli lagt ut på konferansearrangørerns hjemmesider, men vi merket oss spesielt tre store publikasjoner fra VOX på dette området:A: Behovet for å styrke den digitale kompetansen i befolkningen
Notatet drøfter de voksnes opplevde behov for å styrke sin digitale kompetanse, og hvordan de ønsker å utvikle denne kompetansen. (Publisert 2011)
B: Fremdeles mange som står igjen
Målet med undersøkelsen har vært å skaffe mer kunnskap om kompetansenivået i bruk av data og internett i den voksne befolkningen – hvem mestrer, og hvem står utenfor det digitale samfunnet? (Publisert 2011)
C: Innvandrere på nett
Rapporten er en analyse av den digitale kompetansen til de fem største innvandrergruppene i Norge; innvandrere fra Polen, Pakistan, Irak, Somalia og Vietnam. (Publisert 2010)Undersøkelsen viser at ni av ti innvandrere bruker pc og Internett. Majoriteten av de som bruker pc, gjør dette daglig. Nesten alle har tilgang til pc hjemme, mens bare en av fire innvandrere bruker pc på jobb.
Etter Lene Guthus foredrag fikk vi tre presentasjoner på en time.
Den kompetente Borger
Først ut var Den kompetente borger (DK). Britta Hedegaard
Christensen fra Århus bibliotek delte sine erfaringer fra prosjektet. De
har kommet frem til en rekke nyttige hjelpemidler for hvordan man kan
arbeide med å gjøre innbyggerne mer digitalt kompetente, alt samlet på prosjektets hjemmeside.
Foredragsholderen anbefalte også et annet produkt fra prosjektet, nemlig denne filmen:
Digidel 2013
I Sverige har de et stort nasjonalt prosjekt på gang for å minke antallet mennesker som ikke har digital kompetanse. Ann Wiklund og Christine Cars Ingels fra Digidel fortalte mer om prosjektet.
Vid kampanjstarten 2011 stod 1,5 miljoner svenskar utanför Internet. Hjälp oss minska klyftan med 500 000 fram till utgången av 2013.
Også i dette prosjektet er det laget film!
Ny på nett : Larvik bibliotek
Biblioteksjef Anne Verde ved Larrvik bibliotek fortalte om prosjektet Ny på nett. Biblioteket grep fatt i kommunenes målsetning om å gjøre alle borgere e-kompetente. Jeg ble imponert over hvordan bibliotekets ansatte hadde satt i gang og laget et skikkelig opplegg. En grunnleggende kursrekke på 8 kvelder, og en videregående. Til nå har de hatt 130 personer på den grunnleggende kursrekka. Høsten 2011 hadde de et videregående kurs for 45 personer. Verde snakket også om overgangen fra prosjekt til drift, som alltid er en kritisk fase. Hvordan fortsette med dette når midlene forsvinner? Foreløpig hadde de ingen konkrete svar på hvordan det skal gjøres. Les mer om prosjektet herBedre og mer utfyllende informasjon om prosjektet Rom for dannelse finner du på prosjektbloggen. God lesning!
Velkommen tilbake til oss.
SvarSlettHilsen oss på Farris Bad.