mandag 25. oktober 2010

Tverrgående trafikktelling : hva gjør elevene i skolebiblioteket?

CC BY-NC-ND by Bellah

Etter å ha lest mye teori, mye nytt og spennende som jeg synes jeg kjenner meg igjen i og noe som jeg har lest før, men som fortsatt treffer en visjonær streng, så blir det liksom litt tomt i hodet mitt: hva skal jeg gjøre med alt dette? Hvis jeg ønsker å endre bibliotekets rolle i retning av mer pedagogisk bruk, så er det fordi jeg har en anelse om at i mitt bibliotek foregår det mer sosiale aktiviteter enn læringsorienterte. Da jeg kom som fersking fra bibliotekstudiet til Lier vgs., ville daværende ass.rektor at jeg skulle forby bruk av pc-spill på bibliotekets pc-er. Jeg kunne skjønne argumentene, men samtidig tenkte jeg at "da blir det jo ingen elever igjen i biblioteket". Så jeg satte ikke opp et skilt med PC-spill forbudt!

Men tilbake til dagens bibliotek. Det er fortsatt et prosjekt i mastermodulen som er utgangspunktet for disse funderingene. Og for at jeg skal ha noe å bruke all den spennende teorien på, må jeg skaffe meg litt empiri. Jeg skal derfor gjøre en tverrgående trafikktelling. Det er Tord Høivik som har utarbeidet metoden, og den er laget for at bibliotek i alle størrelser og med ulike økonomiske forutsetninger, skal kunne ha mulighet til å gjennomføre den. Hensikten er å få en oversikt over hvilke aktiviteter som foregår i biblioteket. Altså: ikke avdekke hva bibliotekarene gjør av arbeidsoppgaver, men hva brukerne bruker biblioteket til, eller som Tord skriver: "å kartlegge hvordan brukerne utnytter bibliotekets rom og ressurser".

Rommet på Lier videregående er på ca. 230 kvm. Metoden forutsetter at jeg deler rommet inn i soner. Fordi innredningen i biblioteket allerede danner flere "rom i rommet", blir det 7 ulike soner: Skrankeområdet, aviskroken, skjønnlitterært område, faglitterært område, pc-bordene, grupperommet og lesesalen. Det skal faktisk bli interessant å se om det er forskjell i bruken av de ulike sonene, slik tanken var (se innlegget om  Besøk av Buskerudgeriljaen).


Så har jeg laget et skjema over aktiviteter. Det har i grunn vært det som krever mest. I utgangspunktet ønsker en kartlegging bare å kartlegge hva som skjer. Jeg har egne interesser i tillegg, jeg vil ikke bare vite om en eller flere elever "jobber med pc", men hva slags jobb elevene gjør på den pc-en. Det kan bli litt vanskelig, sånn i første omgang, for det vil innebære at jeg faktisk må gå bort og kikke dem over skulderen, noe jeg vil føle som ubehagelig. Eller er det slik at det kanskje kunne gitt noen spennende effekter ... ;-)

I første omgang har jeg kommet frem til følgende aktivitetsskjema som skal krysses av på en gang i timen, i hver sone:


ASitter og jobber aleneSitter stille og er konsentrert om noe
BSitter og jobber i grupperDe som sitter sammen to eller flere, og som er konsentrert om noe
CEr sosial i gruppeEn gjeng som prater, tuller eller driver med andre sosiale aktiviteter
DSpiser / drikker (kun det)Bruker biblioteket som kantine
EKikker i hyllene aleneGår langs hyllene og gresser
FKikker i hyllene i gr.Flere går langs hyllene og kikker sammen
GSitter og "surfer" eller ser film aleneHvis noen helt tydelig er på nettet og chatter, facebook, youtube eller ser film (ikke i skolesammenheng)
HSitter og "surfer" eller ser film i gruppeHvis flere ser samme video el.lig. som helt tydelig ikke har noe med skolearbeid å gjøre
IKontakt med bibliotekarNoen er i kontakt med bibliotekaren
JVenter i køEnten ved skranken eller ved kopimaskinen
KBruker skriverenSkriver ut eller kopierer
LAnnetNoe som ikke kommer inn under A-L

De som "jobber i gruppe" vil ofte være dem som kommer i en time og hvor læreren stikker innom underveis for å spørre hvordan det går. Da er det i hvert fall meningen at de skal jobbe faglig, og det er en relativt styrt aktivitet fordi læreren går rundt. Når det gjelder den egne studieaktiviteten, som jeg tenker at biblioteket kanskje kan være med på å stimulere til, får jeg ikke dokumentert helt sikkert om den foregår. Jeg får kun dokumentert det hvis det er tydelig at den ikke skjer.

Noen som har kommentarer til aktivitetene?

2 kommentarer:

  1. Kjempespennende,Birgithe. Dette har jeg egentlig lyst å "stjele" eller kanskje vi kan "dele". Jeg tror jo at jeg vet hva som skjer i biblioteket, men det er ikke sikkert at det er slik. Spennende å se hva du kommer fram til.

    SvarSlett
  2. Dette skal det bli interessant å følge med på videre, Birgithe. Over hvor lang tid må du gjøre dette ? Synes du har truffet aktivitetene godt. Elevene vil jo ikke i samme grad som med lærerne føle behov for å skjule det de holder på med på PC'en vil jeg tro ? PC'ene har jo gjort de ulike aktivitetene så mye mer usynlige enn de var før.

    SvarSlett