tirsdag 6. juli 2010

Buskerudgeriljaen i biblioteket på Lier vgs

Tirsdag 29. juni kom de, geriljaleder Jannicke Røgler med sine fire soldater: Beate Ranheim, Håkon Knappen og Mari Nordø Pettersen. Alle fra Buskerud fylkesbibliotek. Jeg hadde spurt om de ville hjelpe meg å ommøblere, shine opp biblioteket, evt. gå bananas og som en fugl føniks la det gjenoppstå i ny prakt.

Biblioteket på Lier vgs. har to langvegger med vinduer fra gulv til tak. Så har det en kortvegg med glassvegger inn mot to grupperom og en kortvegg  med tidsskriftreoler og arbeidsplass/skranke. Mye av møblementet, både reoler, bord og stoler, står midt i rommet. Det første grepet var å flytte alle de single arbeidsbordene inn til vinduene. Jeg har vært opptatt av luft rundt og muligheten til å gå på alle kanter, men nå ble det faktisk mye bedre passasje og et mer ryddig inntrykk.

Tidligere sto reolene stramt på rekke og rad. Jeg ønsket at vi kanskje kunne bruke reoler og møbler til å lage flere små avdelinger eller "rom i rommet". Etter forvandlingen fikk jeg to mer adskilte enheter, en med arbeidsbord og en med en ny sofagruppe.

Også oppstilling av samlingen ville jeg gjerne diskutere. En slavisk Dewey-organisering fungerer ikke så godt, jeg trenger mer fleksibilitet. Nå havnet guider og reisehåndbøker i samme reol som kokebøker, alle kunstbøkene ble samlet ved den nye sofagruppen; tegneserier, underholdning og bøker om film og musikk ble sentrert rundt den gamle sofagruppen, og engelsk skjønnlitteratur havnet i nærheten av den norske skjønnlitteraturen. Det skal bli spennende å se om inndelingen vil gi ulik bruk av biblioteketrommet i de ulike sonene.

Selv om det ikke var kassering som sto først på planen, ble det ryddet ganske grundig i hyllene. En reol med 20 hyllemeter ble fjernet. 497 bøker ble kassert. Det har sørget for mer luft og bedre oversikt, plass i hver hylle til å sette bøker med fronten frem, og ikke minst den stadige påminnelsen om at gammelt rusk i mine hyller er med på å gjøre skolebiblioteket utdatert. Litt stønning, mye latter og noen godbiter til Trangtihylla beskriver kasseringen.

Det var utrolig inspirerende å få besøk utenfra, og ikke minst er det verdifullt å få andres blikk på eget rom. Ekstremt effektive var vi også: Alt ble gjort på én dag.

Fylkesbiblioteket har skrevet om Ekstrem forvandling på Lier vgs, og har lenker til bilder og video :-)
Bilder på Flickr

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med "nytt" bibliotek ! Det ser kjemmpefint ut. Veldig inspirerende for oss som skal innrede 100m2 over sommerferien.

    SvarSlett
  2. I hvert fall kjempefint ;)

    SvarSlett