For det første viste det seg nokså umulig å registrere HVA elevene faktisk gjør på pc-en sin, uten å spørre dem. Om en elev har facebook oppe akkurat i det jeg går forbi, kan det godt være eleven jobber med andre ting minuttene etterpå. Det viste seg svært vanskelig å sette grensene mellom "gjør skolearbeid" og sosiale aktiviteter. Dessuten er det prosjekt med "facebook i undervisingen" her på skolen ... Ofte har jeg oppe facebook, youtube o.l. gjennom store deler av dagen selv også, uten at det betyr at jeg ikke jobber (sverger!)
Det er helt klart at noen elever "slår ihjel" tid på biblioteket med å se på film eller surfe. Det er også mange som soser rundt, tuller, flørter, koser seg og gjør mye rart. Men det jeg kan SE/OBSERVERE utenfra, er at de a) sitter eller går rundt i grupper uten medier b) leser eller skriver c) med egen pc eller d) på bibliotekets pc. Hvis jeg vil vite hva de gjør, må jeg spørre dem.
For det andre er jeg blitt interessert i å vite hvor store grupper de kommer i. Er de alene, er det to eller tre eller er det fire eller flere.
Dermed laget jeg et nytt skjema, mer basert på det originale aktivitetsskjema fra samstat, men med en tydeligere gruppedifferensiering. Dette har jeg registrert de siste ukene.
Beskrivelse av aktiviteter som jeg ønsker å registrere | ||
A | Står eller går alene | Omfatter det å stå eller gå omkring uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale og uten å være sammen med andre brukere |
B2-3 | Står eller går i gruppe | To eller tre står eller går omkring uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale |
B4+ | Står eller går i gruppe | Tre står eller går omkring uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale |
C | Sitter alene | Sitter for seg selv uten å forholde seg til medier, personale eller andre brukere |
D2+3 | Sitter i gruppe på 2 eller 3 uten medier | To eller tre sitter sammen i gruppe uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale |
D4+ | Sitter i gruppe på 4 eller flere uten medier | Fire eller flere sitter i gruppe uten å forholde seg til bibliotekets medier eller personale |
E | Kikker/browser alene | Omfatter all stående eller vandrende kontakt (”hylle- vandring”, gressing) med de fysiske tekstene (bøker, blader, bilder, utstilte gjenstander) som biblioteket har gjort tilgjengelige for brukerne |
F2+3 | Kikker/browser i gruppe på 2 eller 3 | To eller tre personer står eller går omkring i fellesskap og forholder seg til de fysiske tekstene biblioteket har gjort tilgjengelig |
F4+ | Kikker/browser i gruppe på 4 eller flere | Fire eller flere personer står eller går omkring i fellesskap og forholder seg til de fysiske tekstene biblioteket har gjort tilgjengelig |
G | Sitter alene og leser/skriver/lytter | Sitter og leser. Arbeider på egen hånd uten å benytte PC. Omfatter både ren skriving og kombinert lesing og skriving. Omfatter all aktiv, “skrivende lesing” (med penn i hånd). Lytter til musikk/lydfiler. |
G2+3 | Sitter i gruppe på 2 eller 3 og bruker medier | Sitter sammen i gruppe på 2 eller 3 mens de forholder seg til bibliotekets medier eller personale (samtale, veiledning, høytlesing osv). Omfatter ikke gruppe med aktiv PC (bruk da J eller L) |
H4+ | Sitter i gruppe på 4 eller flere og bruker medier | Sitter sammen i gruppe på fire eller flere mens de forholder seg til bibliotekets medier eller personale (samtale, veiledning, høytlesing osv). Omfatter ikke gruppe med aktiv PC (bruk da J eller L) |
I | Sitter alene med egen datamaskin | Sitter med egen PC slått på. |
J2+3 | Sitter i gruppe på 2 eller 3 med medbrakt datamaskin(er) | Sitter sammen i gruppe med aktiv bruk av egen PC (slått på). |
J4+ | Sitter i gruppe på 4 eller flere med medbrakt datamaskin(er) | Sitter sammen i gruppe på fire eller flere med aktiv bruk av egen PC (slått på). |
K | Sitter alene ved en av bibliotekets datamaskiner | Sitter med bibliotek-PC slått på. |
L2+3 | Sitter i gruppe på 2 eller 3 med en av bibliotekets datamaskiner | Sitter sammen i gruppe med aktiv bruk av bibliotek-PC (slått på). |
L4+ | Sitter i gruppe med en av bibliotekets datamaskiner | Sitter sammen i gruppe på 4 eller flere med aktiv bruk av bibliotek-PC (slått på). |
M | Kontakt med personalet | Omfatter all direkte kontakt med personalet. Vi ønsker å fange opp personalets tid sammen med brukerne, enten de nå snakker, skriver, viser eller går sammen omkring |
N | Venter i kø | Omfatter all køing: venting på personalet, venting på systemer/utstyr (innlevering, utsjekking, kopiering), køing ved toalettet, osv. |
O | Andre aktiviteter | Akltiviteter som ikke er dekket av A-N |
For det første kan det være relevant å differensiere mellom kjønn og mellom roller (lærer, elever).
For det andre har jeg registrert hver hele time. Vi har en timeplan som gjør at tidspunkt på dagen kanskje vil være av betydning for når folk kommer og når det er stille. Siden jeg har registrert til samme tid hele tiden, vil det være relevant å registrere også på andre tidspunkt. Jeg tror derfor at jeg de neste to dagene skal forsøke en mer intensiv registrering, hver halvtime, og i tillegg registrere roller.